Прочетен: 1292 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 15.11.2016 15:00
Здравейте, обични приятели на Валдорфската педагогика, съмишленици, съидейници, съработници и будни граждани! Имам честта да ви разкажа от първо лице за провелата се поредна сесия на Валдорфския периодичен семинар в Санкт-Петербург. Моля за снизхотителност, чувствам личната си отговорност в предаването на информацията и все пак имайте в предвид, че изложението е свободен преразказ (интерпретация) на всичко усвоено и запомнено, поднесено по лична преценка на автора на статията. Вероятно колкото бяха участниците на семинара, толкова различни разказа бихме прочели, ако всеки би седнал да опише своите впечатления.
И така,
заповядайте на кратко пътешествие с мен из душевно-топлото и вълнуващо пространство на петербургското валдорфско училище!
В сградата на Валдорфското училище (от първи до единайсети клас, плюс Валдорфска детска градина към сградата) «Центр искусства воспитания» в град Санкт-Петербург се проведе интензивна антропософска дейност в областта на педагогиката тази есен от края на октомври до края на първата седмица на ноември докато учениците там се намираха във ваканция. Това училище е уникално не само със своята прекрасна материална база с която разполага, но и с концентрирания духовен импулс, който живее там. Валдорфският семинар обхваща 3 подгрупи: две базови – начинаещи и напреднали плюс група за повишаване на квалификацията, а също така паралелно с всичко това се провеждаше отделен семинар по Арт терапия. Преди нашето настаняване в сградата е имало вокален хор от Германия. Както се вижда, това училище е с широко отворени врати за антропософски насочена социална дейност, с богат взаимен международен обмен между хората в това направление. Не случайно там е и средище за обмен на творчески идеи и инициативи, като например покана за живот в еко селище с Валдорфска педагогика, покана за съвместно биодинамично земеделие, покана за благотворителна дейност (подпомагане на бездомните хора) на които аз бях свидетел. Това го споменавам за да ви насоча за атмосферата и духът, които царят там. Действително един вдъхновяващ пример за всички нас! Преминахме през едноседмично обучение, като лично аз съм записана в базовата група на начинаещите, сесия N 2, съответно основен акцент бяха началните класове в училище.
Нашият ритъм на деня бе следният:
от 7 до 8ч. сутринта - ботмеровска гимнастика;
от 8:20 до 9ч. пеене в хор
През останалите часове общо 4 вида теоретични лекции и практически занятия с почивки и така до 18ч.
Вечер – занятия по флейта и свободно време.
Пеенето бе голямо преживяване! Толкова вдъхновяващо ме зареждаше за целия ден, че чувах музиката като вътрешно пулсиране в мен на фона на всичко случващо се през цялото време и като добавим уроците по флейта и музикалното творчеството на моите колеги всяка вечер, то може да се каже че бях потопена в музика от събуждане до заспиване.
В синхрон с чувството за общност в която се върши съвместна работа и единицата допринася по скромен, но същевременно значим и уникален начин за общото, - нашият хор бе полифоничен, в акапела изпълнявахме многогласна музика, основно на три гласа и предимно музикални канони*.
Моят общ обзор – в Русия има създадени и продължават да се създават валдорфски тип училища из цялата страна, в малки и големи градове. Има критическа маса от хора, които са приели вътрешно идеята за нов, кардинално различен и действително качествен подход в педагогиката по системата Валдорф и решително участват в този процес като родители и (или) учители. Решителност за мен е ключова дума в случая, защото воля, мотивация и желание за тази социална метаморфоза имат, напук на всички предизвикателства; учат се в движение: в процес на работа, в споделянето на натрупан опит и чрез придържането към общ ритъм на работа.
А сега ще насоча вниманието Ви върху базисни, основополагащи принципи, които определят спецификата на този подход в педагогиката.
· Учебният план съответства на възрастовата характеристика на детето от антропософска гледна точка, така както Р.Щайнер е обяснил развитието на детето по периоди. От първостепенно значение е учебният материал да подпомага по адекватен, точен и своевременен начин този диманичен процес, който произтича в растежа на ученика през годините, изхождайки от образа на човека, който ще се реализира в бъдеще (използваното понятие на руски: „образ становящегося человека“). Съответно, учебният план реализира изцяло педагогически задачи, без да допуска намесата на икономически и (политическо-)идеологически такива – нещо, което в замаскирана форма се случва в държавните училища.
· Последователите на Валдорфската педагогика в Русия се придържат към нейното реализиране до 11-ти, дори (желателно) до 12-ти клас (макар и да нямат такъв официално) без да имат колебания по този въпрос. Държат на принципа класният учител да изучи своя клас от 1-ви до 8-ми клас включително, като преподава всички основни предмети еднолично; счита се за проблем ако класният учител изостави своя клас някъде по пътя в интервала 1 – 8 клас, защото се акцентира на изграденото взаимно доверие, обща история като съвместен дългосрочен процес. От 9-ти клас нататък във връзка с настъпващото узряване на децата за научен подход и устремено развитие на мисленето (третият период от седем години), те имат готовност за нов вид обучаване с много нови учители.
· Цифрови оценки не се пишат. Качествени оценки има от първи клас, те са необходими и естествени, но не и цифровите такива, които се тълкуват като разрушителни и вредоносни. Във връзка с изискванията на държавата се поставят цифрови оценки в 9-ти и 11-ти клас във връзка с дипломирането на учениците, но това е поради намесата на държавата, т.е. извън Валдорфската методика.
· След изтичането на последния 11-ти (12-ти) клас, централна ценност се явява идеята за това, че тези абитуриенти са здрави във всеки един аспект от формирането на физическото и финните тела на личността, като целият възпитателно-образователен процес е имал цялостен оздравителен ефект. От съществено значение е тези млади възпитаници, завършили училище и пристъпващи в нов етап от живота си да не загубят себе си, да не пропилеят себе си, да нямат упадък на собствените сили, да не бъдат болни, а напротив. Ето защо във Валдорфската педагогика на фокус е хармоничното физическо и душевно-духовно развитие на растящото дете и в съответствие с това познание, този вид методика включва в себе си тих ицеляващ ефект, укрепвайки вътрешните лечебни сили в детето като един вътрешен лечител в него. Разбира се, терапевтично-лечебната педагогика е отделен раздел в съответстие с по-специфичните условия и задачи, но тук се има в предвид, че ако дадено явление има здравословно въздействие (в широкия смисъл на думата, т.е. здравословно както по отношение на физически-етерното тяло, така и по отношение на астрастралното тяло и по отношение на инкарнирането на собствения Аз), в такъв случай то подразбира в себе си укрепващо, повдигащо, лечебно, т.е. положително въздействие върху съдбата на индивида и това е значимото.
Ще продължа нататък в следващата си статия като обърна внимание на някои отделни аспекти с уговорката, че всеки един детайл изисква задълбочено изучаване, разбиране и вникване в същността.
С много обич, радост и признателност за благотворния импулс, който получих и имам възможността да споделя с Вас, драги читатели, с надеждата този имапулс да се разгърне в България и с общи услия да се погрижим за доброто образование на децата,
Ваша Юлия Радойкова.
* музикален канон - техника в многогласната музика, при която всички гласове изпълняват една и съща мелодия, но встъпват един след друг на равни интервали от време.
Продължение на това изложение ще намерите в Част 2 и Част 3.
Рудолф Щайнер, с.съч 293