Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.07.2020 22:46 - Голотата и облеклото като духовен принцип
Автор: radoykova Категория: Други   
Прочетен: 1909 Коментари: 5 Гласове:
4

Последна промяна: 08.08.2020 19:07

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

На много места в духовната литература съм срещала податки за това че окултният смисъл за наличието на дрехи е в наличието на добродетели и съответно отсъствието на дрехи - за отсъствието на добродетели, а от тази презумпция идват дълбоките предпоставки за посрамването. Вехтите дрехи се споменават като овехтели и ненужни навици, с които човек трябва да се раздели, а новите дрехи, които са чисти, бели и сияйни (често от качествена материя като лен и препасани със златни пояси) са новите ценни качества на личността - заветната висока цел за постигане в настоящето и бъдещето.
Забележете изобилието от примери в които описанието/състоянието да бъдеш облечен се представя в положителна светлина, докато състоянието на голота - в отрицателен смисъл.

Приятели и читатели,
можете и вие да направите свой анализ и разбор на темата. Аз Ви предлагам два цитата от Словото на Беинса Дуно и няколко извадки от Библията за размисъл, опорна точка, нравствен компас и ориентир:


Направилъ си го малко нѣщо по-доленъ отъ ангелитѣ.“ Какъвъ трѣбва да бѫде човѣкъ, за да отговори на това положение? Той трѣбва да бѫде честенъ, добъръ, справедливъ и високо благороденъ. Една бедна, но красива и много интелигентна мома, отивала често при двама велики художници да имъ позира. Когато излизала отъ ателието на първия художникъ, очитѣ ѝ били всѣкога насълзени. Когато излизала отъ ателието на втория художникъ, лицето ѝ винаги било свѣтло, съ тихо, спокойно изражение. Питамъ: защо красивата мома, не излизала и отъ двамата художници съ едно и сѫщо разположение? Влиянията на тия художници били различни. Когато красивата мома позирала на първия художникъ, той винаги изисквалъ отъ нея, да бѫде гола. Като отивала при втория художникъ, той ѝ казвалъ: Когато идвашъ при мене да ми позирашъ, азъ искамъ да се обличашъ съ най-хубавитѣ си дрехи. Защо тия двама художници, имали различни изисквания отъ момата? Когато човѣкъ разкрива недостатъцитѣ на своитѣ братя и сестри, не е ли той сѫщиятъ онзи художникъ, който иска момата да му позира гола? Да разкривашъ недѫзитѣ на хората, това значи да рисувашъ тѣхната голота. Да изправяшъ недѫзитѣ на хората, това значи да ги обличашъ въ най-хубавитѣ имъ дрехи. Тъй щото, ако искате хората да ви се радватъ и да ви обичатъ, бѫдете като втория художникъ, който рисува човѣка, облѣченъ въ най-хубавитѣ си дрехи, както Богъ го е създалъ. Тъй трѣбва да гледа ученикътъ на всички хора! Да заставишъ брата си или сестра си да съблѣче дрехитѣ си и да се яви предъ тебе голъ, това значи да отхвърлишъ добродетелитѣ му настрана и да го видишъ голъ, съ неговитѣ недъзи. Голотата на човѣка, подразбира неговото грѣховно състояние. Може ли да се нарече човѣкъ онзи, който лъже, който краде и който убива? Това не е човѣкъ, но форма на човѣкъ, т. е. по-право, това е скелетътъ на човѣка. Този човѣкъ е съблѣкълъ дрехата на своитѣ добродетели и се е явилъ предъ свѣта голъ. Но въ голотата нѣма никакво геройство. Само човѣкътъ на любовьта, на справедливостьта, на разумностьта, на вѫтрешното благородство, може да се нарече ученикъ, въ пълния смисълъ на думата. Само ученикътъ, може да служи на Бога, на ближния си и на себе си. Само ученикътъ, може да заеме всѣкакво положение: той може да бѫде и слуга, и господарь; той може да заеме положението и на овца, въ дълбокия смисълъ на тази дума."
(Беинса Дуно, "По-доленъ отъ ангелитѣ")


"Следователно, да бъдеш добре облечен, това значи да си добродетелен човек. Красива е дрехата на добродетелния, но всеки не може да я види. Тази дреха е скрита вътре в човека. Тя е дреха на душата. Често хората се обличат с нови и красиви дрехи, с което искат да се представят за добродетелни. Ако външно са добре облечени, а вътрешно не са, те внасят лъжата в своя живот; ако вътрешно са добре облечени, а външно не са, без да искат, те пак внасят лъжата в света. Добродетелният човек трябва да бъде добре облечен и външно, и вътрешно. Красотата на облеклото не се състои в модата, но в чистотата. Човек трябва да бъде чист външно и вътрешно. Той трябва да се вслушва в гласа на душата си, т.е. на Божественото в себе си и никога да не се колебае. Бъдете верни на Божественото начало в себе си."
(Беинса Дуно, "Точка на равновесие")


И Господ Бог направи кожени дрехи на Адама и на жена му и ги облече.
Битие 3 гл.
, 21

 

„Понеже казваш: Богат съм, забогатях и нямам нужда от нищо, а не знаеш, че ти си окаяният, нещастен, сиромах, сляп и гол,

то съветвам те да купиш от Мене злато, пречистено с огън, за да се обогатиш, и бели дрехи, за да се облечеш, та да се не яви срамотата на твоята голота, и колурий, за да помажеш очите си, та да виждаш.“ 
Откровение 3гл., 17-18


"Ето, ида като крадец. Блажен оня, който бди и пази дрехите си, за да не ходи гол, та да не гледат срамотата му."
Откровение, 16 гл., 15


"Блажени, които изперат дрехите си, за да имат право да дойдат при дървото на живота, и да влязат през портите на града."
Откровение, 22гл., 14

„А за Аароновите синове да направиш хитони, и пояси да им направиш, и гъжви да им направиш, за слава и великолепие.

С тия одежди да облечеш брата си Аарона и синовете му с него, и да ги помажеш, да ги посветиш и да ги осветиш, за да Ми свещенодействуват.

Да им направиш и ленени гащи, които да покриват голотата на тялото им; нека покриват бедрата им от кръста надолу;

и нека ги носят Аарон и синовете му, когато влизат в скинията за срещане, или когато пристъпват при олтара, за да служат в светото място, да не би да си навлекат грях та да умрат. Това да е за вечен закон за него и за потомството му подир него.“
Изход, 28 гл., 41-43

 

Никой да не приближи при някоя своя кръвна роднина, за да открие голотата й. Аз съм Иеова.

Голотата на баща си, тоест, голотата на майка си, да не откриеш; тя ти е майка; да не откриеш голотата й.

Голотата на бащината си жена да не откриеш; тя е голотата на баща ти.

Голотата на сестра си, бащината ти дъщеря, или майчината ти дъщеря, родена у дома или родена вън, - голотата на такива да не откриеш.

Голотата на синовата си дъщеря, или на дъщеря на дъщеря ти - тяхната голота да не откриеш; защото тяхната голота е твоя.

Голотата на дъщерята на бащината ти жена, родена от баща ти, (сестра ти е), - нейната голота да не откриеш.

Голотата на бащината си сестра да не откриеш; тя е близка роднина на баща ти.

Голотата на майчината си сестра да не откриеш, защото тя е близка роднина на майка ти.

Голотата на бащиния си брат да не откриеш, тоест, при жена му да се не приближиш; тя ти е стрина.

Голотата на снаха си да не откриеш; жена е на сина ти: нейната голота да не откриеш.

Голотата на братовата си жена да не откриеш; тя е голотата на брата ти.

Голотата на жена и на дъщеря й да не откриеш, нито да вземеш дъщерята на сина й, или дъщеря на дъщеря й, за да откриеш голотата й; те са нейни близки роднини; това е нечестие.

И да не вземеш жена заедно със сестра й докато е жива другата, за да откриеш голотата й, та да й стане съперница.

При жена, когато е разлъчена, поради нечистотата си, да не приближиш да откриеш голотата й.

И с жената на ближния си да се не съвъкупиш та да се оскверниш с нея.

Никак да не посветиш от семето си на Молоха; нито да оскверниш името на своя Бог. Аз съм Иеова.

С мъжко да не легнеш като с женско; това е гнусота.

И с никое животно да се не съвъкупиш та да се оскверниш с него, нито жена да застане пред животно, за да се съвъкупи с него; това е мърсота.

Не се осквернявайте ни с едно от тия неща, защото с всички тия се оскверниха народите, които Аз изпъждам отпред вас.

Оскверни се и земята; за това въздавам върху нея беззаконието й, и земята избълва жителите си.

Вие, прочее, пазете повеленията Ми и съдбите Ми, и не правете ни една от тия гнусоти, ни туземец, ни заселен между вас пришелец,

(защото всички тия гнусоти вършеха човеците, които са били преди вас на тая земя, та се оскверни земята).

за да не избълва и вас земята, когато я осквернявате, както избълва населението, което беше преди вас.

Защото, всеки който върши коя да е от тия гнусоти, - човеците, които ги вършат, ще се изтребят изсред людете си.

И тъй, пазете заръчванията Ми, и не вършете никой от тия гнусни обичаи, които са се вършили преди вас, та да се не оскверните в тях. Аз съм Иеова вашият Бог.“
Левит, 18 гл., 6-30

 

Ако някой вземе сестра си, дъщеря на баща си, или дъщеря на майка си, и види голотата й, и тя види неговата голота, това е нечестие, да се изтребят пред очите на людете си; голотата на сестра си е открил; ще носи беззаконието си.
(…)
Голотата на майчината си сестра или на бащината си сестра да не откриеш; защото, който е сторил това, открил е голотата на близките си роднини; те ще носят беззаконието си.“
Левит, 20 гл., 17; 19.


"Ще се развеселя премного в Господа, душата ми ще се зарадва в моя Бог; защото Той ме облече с одежди на спасение, загърна ме с мантия на правда като младоженец украсен, подобно на първосвещеник, с венец, и като невеста накитена с украшенията си."
Исая, 61 гл, 10

"Любовта не върши зло на ближния; следователно, любовта изпълнява закона.

И това вършете като знаете времето, че часът е вече настанал да се събудите от сън; защото спасението е по-близо до нас сега, отколкото, когато изпърво повярвахме.

Нощта премина, а денят наближи; и тъй нека отхвърлим делата на тъмнината, и да се облечем в оръжието на светлината.

Както в бял ден нека ходим благопристойно, не по пирования и пиянства, не по блудство и страстолюбие, не по крамоли и зависти.

Но облечете се с Господа Исуса Христа, и не промишлявайте за страстите на плътта."
Римляни, 13 гл., 10-14


"Помни, прочее, как си приел и си чул, и пази го и покай се. И тъй, ако не бодърствуваш, ще дойда като крадец; и няма да знаеш в кой час ще дойда върху тебе.

Но имаш няколко души в Сардис, които не са осквернили дрехите си и ще ходят с Мене в бели дрехи защото са достойни.

Който победи, ще се облече така в бели дрехи; и Аз никога няма да излича името му от книгата на живота, но ще изповядам името му пред Отца Си и пред Неговите ангели."
Откровение, 3гл., 3-5


Друга статия от блога с близка тематика: "
Сексуалната сфера в светлината на духовно-научното познание" http://radoykova.blog.bg/drugi/2017/07/01/seksualnata-sfera-v-svetlinata-na-duhovno-nauchnoto-poznanie.1554783




Гласувай:
4



1. elizabethborislavova - Дрехата е символ на учението
23.07.2020 08:45
От това тръгни.
цитирай
2. kossef - Елизабет, според мен, лаконично...
24.07.2020 18:19
вмъква същината. Физическата голота не е категоричен показател за духовна нищета, низост. Освен в случаите на излишното й или целенасочено натрапване. За манталитет и протокол в начина на обличане поменатите беседи на Дънов са, безспорно, полезни. Едва ли има съвременник, който да не знае, интуитивно усеща и ползва този вид знание, усет. Според мен като точен и истинен критерий и в начина на обличане, ползване на дрехи, би следвало да лежи откъсът от молитвата "... насъщният ни хляб, дай ни днес..." Облеклото, физически чистото облекло, без излишен лукс, модна нахаканост, без да боде очи с порно загатвания..., насъщно необходимото - това за него. Друго в повече за него /и чрез библейски текстове/ - клони към предизвикване на сложни възли за разплитане: от философията, тълкуването, поуките... от "загадъчните" библейски текстове, възприемането на които, в смисъл духовно израстване-спасение /и во Христта/, изискват съответно ниво на нравствена способност... Юлия, повечко от необходимото, за това съвремие, "се стягаш"... И не приемай коментара ми като атака. Тукашните ти разсъждения и споделени беседи на Учителя Дънов, цитирането на библейските текстове ме изпълниха, по-скоро, със събратска загриженост към откровен и сърдечен съмишленик - ти. Написах това, за да не ти правя мечешка услуга. Отдалечаването от "грешната съвременна обшественост" с такива "сурови" за съвремието съждения и тълкувания на физическата голота, по-скоро ще те отдалечава от жутейската ти мисия, теб стремяща се - и учително споделяща стремленията си! - към нравственост, към сърдечна чистота, доближаващи ни до Бога. "Блажени чистите по сърце, защото те ще видят Бога." Радвам се за теб.
цитирай
3. radoykova - Отговор
24.07.2020 22:05
Чудите се защо такива теми повдигам? Защото отразявам идейно, мисловно живота и явленията по един одухотворен начин. И, уверявам ви, спестявам много от това, което протича в мен като вътрешен живот, самоцензурирам се за много неща и се ограничавам в изказванията. Но тази малка част от разсъжденията, държа да я излъча в пространството, а от там нататък - който разбере и оцени, добре, но аз няма да бъда като някой просяк, търсещ чуждата добра оценка, признание, подкрепа, приятелство и прочее - не, защото не това е мотивът ми да пиша. Моят мотив е чрез тази дейност да дам своя десятък на Бога, а също така в една от публикациите си споменавам на коя душа посвещавам всичко написано в блога. Ето защо държа нещата да са искренни, чисти, неподправени. Щом душата и духът ми проговарят за значимостта на даден въпрос, ще се опитам да го осветля чрез мъдрото познание. Голяма част от темите са изплакана мъка за положението на човечеството, загриженост за неговото бъдеще, друга част разкриват моите възвишени стремежи и идеали. Това съм аз - вълнуват ме мирови въпроси, интересуват ме различни дисциплини и направления от живота. Такава съм аз - веднъж ви се явявам нежна като пролетта, друг път - огнена и весела като лятото, трети път - отрупана с дарове като есента, четвърти път - като мраз и зимна виелица. Погледнете - дори природата не търпи еднообразието! И нима във всеки сезон и състояние на природата не се крият красота, богатство, очарование? И още нещо - аз не се срамувам да повдигам такива въпроси и въобще не се срамувам, че изучавам живота в неговата всеобхватност и пълнота!

Един читател ми пише напоследък, че е загрижен за авторитета ми. Ако цената за истината, която ме движи е авторитетът ми - плащам цената. Загрижен е, че хората ще се разотидат, ще избягат, аз аз казвам - ако цената за истината, която ме движи е тази - плащам я. Това е божествената искра в мен, така се изразявам, така проправям избрания тесен и трънлив път, така, надявам се служа.

С уважение, Юлия.
цитирай
4. radoykova - още... за дрехата на душата
25.07.2020 18:25
"Както идеите се обличат в красиви премени, така и човешката душа е облечена в светла, красива дреха. Колкото по-праведен и добър е човек, толкова по-красива е дрехата на неговата душа. Срещнете ли човек, на когото дрехата на душата е скъсана, парцалива, ще знаете, че той сам е опетнил живота си. Сам той е внесъл греха в своята душа. Ако някой се осмели да отиде на небето със своята скъсана дреха, веднага го изпращат на земята."

Беинса Дуно, "Точка на равновесие"
цитирай
5. radoykova - Дрехата. Човек трябва да има отл...
12.08.2020 08:47
Дрехата.

Човек трябва да има отлична дреха за ума;
добрите мисли са дрехата за ума.
Човек има едно сърце - трябва да има
отлична дреха за сърцето си. Добрите чувства
са дреха за сърцето.
И една Воля има човек, тя трябва да бъде
добре облечена. Силата е дреха за волята.
Всеки ден трябва да мислите за онова,
което Бог е създал.

Свещени думи на Учителя
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: radoykova
Категория: Други
Прочетен: 267884
Постинги: 177
Коментари: 322
Гласове: 380