Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.11.2016 15:25 - Валдорфски семинар в С.Петербург, ноември 2016
Автор: radoykova Категория: Други   
Прочетен: 1284 Коментари: 1 Гласове:
1

Последна промяна: 15.11.2016 15:00

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Здравейте, обични приятели на Валдорфската педагогика, съмишленици, съидейници, съработници и будни граждани! Имам честта да ви разкажа от първо лице за провелата се поредна сесия на Валдорфския периодичен семинар в Санкт-Петербург. Моля за снизхотителност, чувствам личната си отговорност в предаването на информацията и все пак имайте в предвид, че изложението е свободен преразказ (интерпретация) на всичко усвоено и запомнено, поднесено по лична преценка на автора на статията. Вероятно колкото бяха участниците на семинара, толкова различни разказа бихме прочели, ако всеки би седнал да опише своите впечатления.

И така,

заповядайте на кратко пътешествие с мен из душевно-топлото и вълнуващо пространство на петербургското валдорфско училище!


В сградата на Валдорфското училище (от първи до единайсети клас, плюс Валдорфска детска градина към сградата) «Центр искусства воспитания» в град Санкт-Петербург се проведе интензивна антропософска дейност в областта на педагогиката тази есен от края на октомври до края на първата седмица на ноември докато учениците там се намираха във ваканция. Това училище е уникално не само със своята прекрасна материална база с която разполага, но и с концентрирания духовен импулс, който живее там. Валдорфският семинар обхваща 3 подгрупи: две базови – начинаещи и напреднали плюс група за повишаване на квалификацията, а също така паралелно с всичко това се провеждаше отделен семинар по Арт терапия. Преди нашето настаняване в сградата е имало вокален хор от Германия. Както се вижда, това училище е с широко отворени врати за антропософски насочена социална дейност, с богат взаимен международен обмен между хората в това направление. Не случайно там е и средище за обмен на творчески идеи и инициативи, като например покана за живот в еко селище с Валдорфска педагогика, покана за съвместно биодинамично земеделие, покана за благотворителна дейност (подпомагане на бездомните хора) на които аз бях свидетел. Това го споменавам за да ви насоча за атмосферата и духът, които царят там. Действително един вдъхновяващ пример за всички нас! Преминахме през едноседмично обучение, като лично аз съм записана в базовата група на начинаещите, сесия N 2, съответно основен акцент бяха началните класове в училище.

 
Нашият ритъм на деня бе следният:

 от 7 до 8ч. сутринта - ботмеровска гимнастика;

 от 8:20 до 9ч. пеене в хор

През останалите часове общо 4 вида теоретични лекции и практически занятия с почивки и така до 18ч.

Вечер – занятия по флейта и свободно време.

 

Пеенето бе голямо преживяване! Толкова вдъхновяващо ме зареждаше за целия ден, че чувах музиката като вътрешно пулсиране в мен на фона на всичко случващо се през цялото време и като добавим уроците по флейта и музикалното творчеството на моите колеги всяка вечер, то може да се каже че бях потопена в музика от събуждане до заспиване.
В синхрон с чувството за общност в която се върши съвместна работа и единицата допринася по скромен, но същевременно значим и уникален начин за общото, - нашият хор бе полифоничен, в акапела изпълнявахме многогласна музика, основно на три гласа и предимно музикални канони*.

 

Моят общ обзор – в Русия има създадени и продължават да се създават валдорфски тип училища из цялата страна, в малки и големи градове. Има критическа маса от хора, които са приели вътрешно идеята за нов, кардинално различен и действително качествен подход в педагогиката по системата Валдорф и решително участват в този процес като родители и (или) учители. Решителност за мен е ключова дума в случая, защото воля, мотивация и желание за тази социална метаморфоза имат, напук на всички предизвикателства; учат се в движение: в процес на работа, в споделянето на натрупан опит и чрез придържането към общ ритъм на работа.

 

А сега ще насоча вниманието Ви върху базисни, основополагащи принципи, които определят спецификата на този подход в педагогиката.

·      Учебният план съответства на възрастовата характеристика на детето от антропософска гледна точка, така както Р.Щайнер е обяснил развитието на детето по периоди. От първостепенно значение е учебният материал да подпомага по адекватен, точен и своевременен начин този диманичен процес, който произтича в растежа на ученика през годините, изхождайки от образа на човека, който ще се реализира в бъдеще (използваното понятие на руски: „образ становящегося человека“). Съответно, учебният план реализира изцяло педагогически задачи, без да допуска намесата на икономически и (политическо-)идеологически такива – нещо, което в замаскирана форма се случва в държавните училища.

·      Последователите на Валдорфската педагогика в Русия се придържат към нейното реализиране до 11-ти, дори (желателно) до 12-ти клас (макар и да нямат такъв официално) без да имат колебания по този въпрос. Държат на принципа класният учител да изучи своя клас от 1-ви до 8-ми клас включително, като преподава всички основни предмети еднолично; счита се за проблем ако класният учител изостави своя клас някъде по пътя в интервала 1 – 8 клас, защото се акцентира на изграденото взаимно доверие, обща история като съвместен дългосрочен процес. От 9-ти клас нататък във връзка с настъпващото узряване на децата за научен подход и устремено развитие на мисленето (третият период от седем години), те имат готовност за нов вид обучаване с много нови учители.

·      Цифрови оценки не се пишат. Качествени оценки има от първи клас, те са необходими и естествени, но не и цифровите такива, които се тълкуват като разрушителни и вредоносни. Във връзка с изискванията на държавата се поставят цифрови оценки в 9-ти и 11-ти клас във връзка с дипломирането на учениците, но това е поради намесата на държавата, т.е. извън Валдорфската методика.

·      След изтичането на последния 11-ти (12-ти) клас, централна ценност се явява идеята за това, че тези абитуриенти са здрави във всеки един аспект от формирането на физическото и финните тела на личността, като целият възпитателно-образователен процес е имал цялостен оздравителен ефект. От съществено значение е тези млади възпитаници, завършили училище и пристъпващи в нов етап от живота си да не загубят себе си, да не пропилеят себе си, да нямат упадък на собствените сили, да не бъдат болни, а напротив. Ето защо във Валдорфската педагогика на фокус е хармоничното физическо и душевно-духовно развитие на растящото дете и в съответствие с това познание, този вид методика включва в себе си тих ицеляващ ефект, укрепвайки вътрешните лечебни сили в детето като един вътрешен лечител в него. Разбира се, терапевтично-лечебната педагогика е отделен раздел в съответстие с по-специфичните условия и задачи, но тук се има в предвид, че ако дадено явление има здравословно въздействие (в широкия смисъл на думата, т.е. здравословно както по отношение на физически-етерното тяло, така и по отношение на астрастралното тяло и по отношение на инкарнирането на собствения Аз), в такъв случай то подразбира в себе си укрепващо, повдигащо, лечебно, т.е. положително въздействие върху съдбата на индивида и това е значимото.

 

Ще продължа нататък в следващата си статия като обърна внимание на някои отделни аспекти с уговорката, че всеки един детайл изисква задълбочено изучаване, разбиране и вникване в същността.

 

С много обич, радост и признателност за благотворния импулс, който получих и имам възможността да споделя с Вас, драги читатели, с надеждата този имапулс да се разгърне в България и с общи услия да се погрижим за доброто образование на децата,

 
Ваша Юлия Радойкова.

 

* музикален канон - техника в многогласната музика, при която всички гласове изпълняват една и съща мелодия, но встъпват един след друг на равни интервали от време.

 

Продължение на това изложение ще намерите в Част 2 и Част 3.

 

 

 




Гласувай:
1



1. radoykova - Когато човек е принуден да чете за изпити... - цитат от Р. Щайнер
18.08.2017 09:57
"Както има разлика между смислената физическа дейност и безцелната двигателна активност, така има разлика между механично протичащата мисловна дейност и емоционално наситените мисловни занимания. Ако нашата духовно-душевна работа пробужда все по-голям интерес у нас, тогава тя стимулира дишането и забавя разрушителните процеси в нервната тъкан. Колкото по-повърхностно четете една книга, толкова повече ускорявате вътрешния разпад на материята. А колкото по-жадно и съсредоточено вниквате в даден текст, толкова повече укрепвате кръвоносната система и самата жизнеустойчивост на материята, с което не позволявате на духовните усилия да нарушат Вашия сън. Когато човек е принуден да чете за изпити, той прави това против своите интереси. Защото ако би следвал своите интереси поне при съвременните условия на живот той би пропаднал пред всяка изпитна комисия. Прекомерното четене за изпити има тези последици, че нарушава съня и внася истинско безредие в нормалния човешки живот. Децата не правят изключение. Напротив: за тях е най-добре изпитите в края на учебната година да бъдат изобщо премахнати! Напълно естествено е, краят и началото на учебната година да протичат по един и същ начин. Ако ние, като учители, добре разбираме своите задължения, рано или късно ще се запитаме: Но защо трябва да изпитвам детето? Нали то цяла година е било пред очите ми и аз прекрасно зная неговите силни и слаби страни!"

Рудолф Щайнер, с.съч 293
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: radoykova
Категория: Други
Прочетен: 268287
Постинги: 179
Коментари: 323
Гласове: 381