Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.11.2015 10:59 - Въздействието на технологиите върху развитието на децата
Автор: radoykova Категория: Други   
Прочетен: 1672 Коментари: 6 Гласове:
2

Последна промяна: 12.12.2023 14:49


Възпитанието и връзката родител - дете почва още преди раждането на детето, поради факта, че с мирогледа и мислите си, бъдещите родители привличат към себе си съответната душа, за която ще бъде най-добре да бъде инкарнирана отново на земята в такава семейна среда, която именно тези родители са готови да предложат.

Във възпитателния процес детето е водещо. Родителите са тези, които трябва да имат подготовката и съобразителността да откликват на потребностите на своето дете и да благоприятстват за неговото най-добро развитие, така че да се проявят всичките негови дарби, таланти, способности, душевно-духовни качества и да успее да се справи с мисията си в живота. Родителите може да не знаят кармичния път, който детето им следва, но при всички положения важи желязното правило, дадено ни от Р. Щайнер:

"Децата трябва да се посрещат с благоговение, да се възпитават в любов и да се пускат на свобода."


Най-хармонична и естествена среда за възпитание на дете е тази, която е в непреривна връзка с природата. Дори и официалната наука признава вредното въздействие на технологиите върху развитието на децата:

"Нови изследвания твърдят, че използването на смартфон или таблет, може да навреди на способността на детето да се научи на самоконтрол. (...)
Учените предупреждават, че употребата на таблет или смартфон за разсейване на вниманието на детето може да се окаже вредна за неговото социално-емоционално развитие."



image

Друг цитат:

"- Какви съвети имате към родителите?
- Много е просто за децата - дишане и сън. И още нещо: до 3-годишна възраст телевизията трябва да е строго забранена! Защото имитира сънуването, а мозъкът на децата до три години е на алфа ниво, т.е. те нямат филтър, който да си избира фокуса. В момента, когато получават, образно казано, видения от телевизора, мозъкът им работи в сънищно състояние. И когато тази потребност на сънуването се задоволява от телевизора, след това естествената функция на сънуването страда. Като се наруши сънят и сънуването - този естествен буфер, чиято функция е да балансира вътрешния и външния свят - чрез външните сънища (телевизора), става страшно: забавя се развитието, развива се агресия…
Българските деца се отглеждат от телевизора. След 3-годишна възраст, докато детето не се индивидуализира като "аз", може по малко телевизия, но дотогава е строго забранено!".

 
В тази насока бе реализиран проект на австралийската фотографка Дона Стивънс, който цели да демонстрира тъмната страна на все по-голямата пристрастеност на хората към технологиите. Снимките са на деца, които гледат телевизия. Целта на проекта е да се запитаме трябва ли да сме по-предпазливи по отношение на технологиите и медиите в живота на децата ни. 
Както се вижда от снимките, изражението на лицата на децата, гледащи телевизия няма нищо общо с вида на тези деца, които активно творят и играят на воля в естествена среда. (1)


image


А сега предлагам да надникнем в духовния аспект на този въпрос.

Откъс от записани разговори с Учителя, от архива на един от най-близките ученици на Учителя - Боян Боев:

"Въпрос: Трябва ли детето да се занимава с машини и кога?

До 14-годишна възраст целта е детето да бъде сред Природата, да се занимава с растения и да употребява малки ръчни инструменти. Когато се събуди умът, тогава да се занимава с машини, т.е. когато мине 14-годишна възраст. Ако почне отначало с машини, ще стане бездушно. Събудим ли един център в мозъка преждевременно, тогава е вредно. Трябва да се работи с прости и естествени форми, за да няма голямо напрежение на мисълта, тъй като многото мислене е изхарчване на енергия, с която детето не разполага в мозъка си. Детето трябва да започне и с геометрия, и с аритметика, но пак във връзка с живата Природа. Най-напред ще участват сетивата – то да разглежда формите и отношенията им като големина и тегло, цвят и звук, ред и последователност. Тези центрове са подредени все долу, над веждите.

Най-първо детето трябва да почне с работа всред Природата, после – със смятане, и след това – с рисуване. Ще рисува предметите, които има наоколо. Рисуването ще влезе в геометрията, т. е. ще дойде като следствие при наблюдаване реда на нещата. С боите после."


Акордиране на човешката душа т. 2, Възпитанието на детето, Боян Боев.  



А ето какво ни съобщава антропософският автор Сергей Прокофиев:

"...сега можем да пристъпим към изследването на някои основни симптоми на земната цивилизация в края на 20 век. Тук преди всичко на преден план изпъква невижданата досега по своите мащаби, устрем и рафинираност, атака срещу индивидуалния
човешки Аз. При това тя отначало се осъществява чрез последователното разрушаване на неговите обвивки. Физическото тяло на човека се разрушава с наркотици, етерното тяло - с пълната сексуална свобода и признаването в тази област за норма на най-дивите извращения, а в астралното тяло последователно се насаждат склонности към всякакъв вид насилие, особено чрез рекламата, киното и телевизията. Всичко има за цел до такава степен да отслаби индивидуалния Аз, че след това без особен труд да го подчини на чужди за неговото същество демонични сили, а накрая и съвсем да го замени с демонично същество, стоящо по-ниско от човешката природа.
От друга страна се полагат най-големи усилия за разрушаването на истинските връзки на човешкия Аз с духовния свят, понеже именно в него днес може да се осъществи срещата на човека с етерния Христос. Затова, от една страна, всред човечеството се разпространява всякакъв вид атавистичен, а все по-често и откровено демоничен окултизъм, а от друга, се прави всичко възможно да се изкоренят кълновете на новите свръхсетивни
способности, водещи към съзнателно преживяване на етерния Христос. Така способностите, водещи към имагинация още в детството, последователно се изкореняват от телевизията, киното, рекламата, компютърните и виртуалните игри; способностите за инспирация се убиват от рокмузиката, а способностите за интуиция - от пълната свобода в сексуалната област, включваща повсеместното разпространяване на порнографията. С всичко това, както и с много други неща, човешкият Аз някак по изкуствен начин потъва във физическото тяло и постепенно се идентифицира с него, при това вече не просто на нивото на идеологията, присъщо на обикновения материализъм, а на нивото на подсъзнателните сили на волята. В резултат човешкият Аз бива завладян от чисто животински, подчовешки сили, непознаващи нито морала, нито съвестта или състраданието, и фактически се оказва способен на всичко."


Срещата със злото и неговото преодоляване чрез духовната
наука. Основополагащият камък на доброто
Сергей О. Прокофиев




Автор: Юлия Радойкова


(1) -
http://www.dnes.bg/mish-mash/2015/06/15/deca-ili-zombita-otglejdame-vijte.266806




Гласувай:
2



1. radoykova - системата "Валдорф" отхвърля компютрите в процеса на обучение и възпитание
15.12.2015 09:46
Докато повечето училища по света се опитват да оборудват класните стаи с най-модерни технологии, то училището в Лос Алтос въобще не ги допуска. Не се поощрява употребата им и у дома.

"Вместо това школото разчита на учебни дъски с цветни креди, библиотека с енциклопедии, бюра с тетрадки и моливи, игли за плетене и понякога дори глина. Фокусът тук е върху физическата активност и ученето чрез креативни и насърчаващи въображението задачи в реалния, а не във виртуалния свят.

Според поддръжниците на тази философия на обучение компютрите пречат на креативното мислене, подвижността и нормалната комуникация между хората." http://www.economy/home/view/14760/Zapoznajte-se-s-uchilishteto-kydeto-kompjutrite-sa-zabraneni
цитирай
2. radoykova - още една статия
03.05.2016 19:06
"Вирусът на цифровото слабоумие или как въздействат съвременните технологии върху изграждането на детския мозък":
http://babysling-bg/2016/05/03/%D0%B2%D0%B8%D1%80%D1%83%D1%81%D1%8A%D1%82-%D0%BD%D0%B0-%D1%86%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%83%D0%BC%D0%B8%D0%B5/
цитирай
3. radoykova - Wait Until 8th
22.07.2017 11:52
There is a growing awareness in our society that media, in all its forms, produces harmful effects in children, perhaps the greatest loss being the dimming effect it has on the imagination and the ability to think creatively. ...
Childhood is a time to learn through activity, nature, playing creatively and integrating socially. It is in this spirit that we have recently partnered with Wait Until 8th, a movement that empowers parents to rally together to delay giving children smartphones until at least 8th grade.
http://blog.waldorfmoraine/2017/07/wait-until-8th/
цитирай
4. radoykova - Дигиталната среда няма морални корективи
04.10.2017 05:21
Валентина Тодорина: "Дигиталната среда няма морални корективи, тя не е защитена среда за децата. Според нас, децата трябва да получават достъп до новите технологии, едва когато са изградили здрави основи на чувствата и мисленето си. Това е дълъг процес, нуждаещ се от възпитание и грижи."
цитирай
5. radoykova - поставянето на децата пред екран нарушава всички аспекти на детското развитие
09.05.2019 07:47
"на 6-месечна възраст зрението е ключово сетиво – какво виждаш става много по-важно от това какво чуваш.
Ако в този силно сензитивен период предложите на детето „мърдащи картинки“, трябва да имате предвид, че те са огромен стимул за неговия мозък – за съжаление, в негативен план.
24 кадъра в секунда. Това означава 24 премигвания за една секунда. За видео с дължина от десет минути това прави 14 400 премигвания. Ако оставите детето да гледа половин час - 43 200 импулса.
Детския мозък не може да обработва такъв обем информация.
Изследователите на „синдрома на екранното време“ чрез сканиране на мозъка откриват сериозни нарушения в структурата му и в неговата дейност при децата, изложени на екранно въздействие: атрофия на сивото мозъчно вещество, нарушена цялост на бялото мозъчно вещество, намалена дебелина на мозъчната кора, нарушени когнитивни способности и нарушена функция на домапиновите депа.
Тези данни означават, че поставянето на децата пред екран и гледането на видеа - в това число телевизия, игри, музикални клипове нарушава всички аспекти на детското развитие. А това е много висока цена за половин час спокойствие…
Децата се раждат със способността да разпознават емоциите. И когато едно двегодишно дете види Том да удря Джери, а Джери да му отвръща, когато види как Маша разрушава къщата на мечока – то смята, че това е ок, че е нормално. Ние даваме на децата си готови агресивни решения, вместо човещина, общуване, споделяне, заедност."

/от книгата "Умно бебе"/
цитирай
6. radoykova - "Всичко ще бъде механизир...
09.02.2022 20:54
"Всичко ще бъде механизирано. Писането на ръка ще излезе от употреба; децата ще се учат директно да пишат на пишещи машини. Бъдещето ще бъде доминирано от механизацията на живота. Това започна с изобретяването на парната машина, а в бъдеще хората ще гледат назад към това конкретно изобретение като на победа на Ариман, точно както сега гледаме на пропадането на човека чрез първородния грях като победа на Луцифер. Когато парната машина беше въведена в края на 18-ти век, боговете предадоха материалната еволюция на Земята на Ариман. Последвалата част от земната еволюция със своите машини и механизация принадлежи на Ариман. Боговете предадоха материалната еволюция в ръцете му. Това е факт, който, подобно на експлозията на бомба, трябва да ни разтърси в дълбините на нашите души."

(Р.Щайнер, Събрани съчинения 140 (GA 140), 1912/1913та година)


цитирай
Търсене

За този блог
Автор: radoykova
Категория: Други
Прочетен: 267940
Постинги: 177
Коментари: 323
Гласове: 380